15 července, 2015

jaha: AKTUALNE ex(ó tempore!)

Sedím, ako vždy, na svojom extemporovom balkóne. Pozorujem svet okolo. Ale, akosi, nič nevidím. Teda, obyčajnými očami. Lebo zavretými i otvorenými, ale nie obyčajnými, vidím veľmi, veľmi mnoho.

Čo vidím poslednú dobu? To, čo ľudia, ktorí kedysi boli sami sebou nevidia, alebo nechcú vidieť. Alebo vidím to, čo nevidia, iba ja? Nenápadne padne nie. Napísal som, kedysi, v jednej svojej básni. A tu to naozaj padlo. A nenápadne. A nikomu to nevadí? A veselo, bývalí hrdinovia, píšu a píšu a píšu. Už sa na hrdinov ani len nehrajú. Pokorne sklonili hrebienok, rýchlo sa prispôsobili.

Nevadí im, že nenápadne, ale jasne účelovo zrazu, pritom, samozrejme včas, bolo zrušené blogové miesto pre literárne príspevky – „Ze šuplíku“. Je určite náhoda, že práve v tej dobe sa interný redaktor začal prezentovať so svojim „blogorománom“ ?

Nezdá sa vám to trápne a smutné, že Aktualne.cz nenechalo priestor pre literárnu tvorbu, len aby vyčistilo priestor pre svojho redaktora? Nevedeli, či neboli schopní ináč presadiť svojho spisovateľa, iba odstavením obyčajných prispievateľov?

Mne áno, mnohým, asi väčšine, ako vidno, nie. Nech už úroveň príspevkov rôznych pisateľov uverejňujúcich v sekcii „Ze šuplíku“ bola taková, alebo maková, bolo to slobodné vyjadrovanie, variant, možnosť... Ľudia si mohli vybrať, porovnať si, možno vidieť a čítať i niečo, čo v ponuke doteraz nebolo. Teraz si môžu vybrať – z jednej ponuky. Mne by bolo po takom „vyčistení“ priestoru niečo uverejňovať samému, internému, trápne.

Niekomu to nie je. A dokonca sa poniektorí, so zrazeným hrebienkom, prispôsobili tomu „nenápadnému“ nie, ani si len nevšimli, že bývalý blog „Ze šuplíku“ už nenájdu ani medzi „dlhodobo neaktivnými“ a veselo sa zapojili svojimi reakciami, bez akéhokoľvek protestu proti zrušeniu, do takto pripravenej hry.

45 komentářů:

  1. Myslím si, že žijeme v informační válce. Mezi lidi se pouští jen ty informace, které se hodí - majiteli. Aktuálně je Bakalovo. Zrovna se zvedly nájmy v bytech RPG (Bakalovo) cca o 3 stovky. O 3 stovky se tedy zvýší pomoc v hmotné nouzi u 11000 bytů - ze státního rozpočtu doputují do kapsy Bakalovi. Bakalův jezdec jede na TdF ve žlutém, plné noviny a TV. Válka na Ukrajině z novin vymizela, sestřelená letadla s lidmi na palubě nebo uřezané hlavy teď nikoho nezajímají. Letí Cipras. Volná tvorba nějakých lidí...? K čemu to? Obtížný hmyz, pryč s tím.

    OdpovědětVymazat
  2. A pak - tvořivý člověk může být některými považován za stejně nebezpečného jako myslící člověk.
    Pryč s nimi.
    Vám díky za blog.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak zrušení Šuplíku jsem oželela na rozdíl od Vás snadno, pane Jaho. Blogoromán nečtu - jakož i blogy některých autorů - povinné to přece není. A povinné snad nebude ani "blogování" zde - názory jiných si ale přečtu vždy ráda.
    Ke svobodnému vyjadřování a zveřejňování svých literárních počinů mají autoři čehokoliv mnohé příležitostí, na internetu obzvláště.
    Více zarážející se zdá, že už často na Aktuálně nelze diskutovat u zpráv, komentářů a dokonce ani v Magazínu. Asi cenzoři nestíhají.


    OdpovědětVymazat
  4. Ad: Baba Jaga

    Podstata uvahy je (teda zamerom to bolo) niekde inde, nie v tom, ze je cosi povinne citat, ci ze islo o znemoznenie "zveřejňování svých literárních počinů". No, ale, samozrejme, kazdy si to moze vylozit po svojom,to je jasne.

    OdpovědětVymazat
  5. A este jedno - ako viete, ze som zrusenie nielen supliku neozelel ovela lahsie, ako Vy? Preto, lebo pisem o SPOSOBE, ako to urobili a o NEVSIMAVOSTI inokedy k hociakej prkotine tak vsimavych citatelov?☺.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nečekala bych od Vás vyjadřování názoru na něco, co je Vám lhostejné, pane Jaho. Jó, "podstata úvahy" - asi jsem ji potřebovala co méně chápavá vysvětlit.
      Jsou vlastníci stránek vůči svým čtenářům něčím vázáni? Dle mého nikoliv. Jejich cílem je získat jejich sledovaností příjem z reklam za čtenost.

      Vymazat
  6. Mně připadá, že Aktuálně hlavně neví proč a k čemu ty blogy vlastně má... asi že je mají všichni, patří to tak nějak k dobrému tónu u zpravodajských portálů, tak je holt máme taky. Když o jejich spravování není nějaký osobní zájem (a ten - přes veškeré výhrady - taťulda Libor měl), tak je to pro jeho nástupce jen pracovní povinnost a nudná starost navíc. Tak tu rubriku aspoň zašijeme co nejhloubš. A dáme všanc prověřeným grafomanům z vlastního hnízda...

    OdpovědětVymazat
  7. Jen polyhistor Sláma si teď asi dlouho neškrtne.. snad leda nějakou "milostnou koláž".
    Přitom byl plodnej jak Golgo v nejvyšší formě. Jeden krok vedle, a má po ptákách...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. sakra a já zrovna jeho cimrmanovský úkrok koněm mimo šachovnici nestihl přečíst ... je někde uchován _?

      Vymazat
    2. též mi to uteklo...

      Vymazat
    3. Tady je díky Vasjovi Slámův článek celý zachovaný - viz krtinec č.11
      Vasja11 července, 2015 07:25

      Takhle po ránu na Pionýru, páč mazal ještě spí:-))
      .
      Vladimír Železný, pozapomenutý démon polistopadového vývoje
      Bohumil Sláma

      Vymazat
    4. aha, děkuji za informaci ...

      Vymazat
  8. tak buďte rád, JAHO, že jste tu éru zažil a vůbec něco vám vyšlo ... to je taky dobrý, ne ???

    terazky možtě náročky něnáročky publikovať izdě ... v nore ...

    a to nie je vôbec márne .... hip hip hip hurá ...

    OdpovědětVymazat
  9. Podle mě některé věci dělal pan Stejskal nad rámec svých povinností, což bylo asi i Ze šuplíku. Teď tu nejsou. Nástupce pana Stejskala si ušetřil práci.

    Podle mě platí, že vlastník stanovuje pravidla hry. A je na každém, jestli na to přistoupí, nebo bude hrát jinde, nebo na svém po svém.

    Nejen my, ale i časy se mění.
    https://www.youtube.com/watch?v=DNCA3cjoHFk

    OdpovědětVymazat
  10. Anno -
    díky za odkaz na článek. Vypadá to, jako by Sláma ztratil soudnost nebo pud sebezáchovy. Jen by mě zajímalo, jestli to smazal nějaký postranní cenzor nebo to bylo z rozhodnutí na koncilu cenzorů A.cz.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pod tím článkem se v diskusi zvedla vlna nevole, tak to možná odstranil Sláma sám bez příkazu A.cz. Kdo ví...

      Vymazat
  11. já si to musím taky přečíst, co napastoval pan vasja. Mně prostě na aktuálně naštvalo, jak nás hnali z nory do nory, až raději zrušili možnost vkládat příspěvky všude. Psala jsem tehdy, že mě ztratili jako svého čtenáře a že se jim to sakramentsky vymstí na celkové návštěvnosti, protože i inzerenti si jistě povšimnou poklesu zájmu o aktualne.cz! Nešlo samozřejmě o mě, ale těch čtenářů jen našich nor bylo více než 300 tisíc! To bylo nějakých lidí, co tam chodilo, to nebyli jenom krtkové!

    OdpovědětVymazat
  12. přátelé, já pana vasju čtu, jak mi tohle mohlo uniknout?! Pan Sláma musel být ještě zcela ožralý, když si tohle troufl napsat! Protože povětšinou je ve víně pravda, nes pa ;o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak von jako měl v tom článku v lecčems praudu, alezas proč býti paušálně antisemitský ... to je (taky/teprv) hnůj ... hezký den

      Vymazat
    2. embéčko, mně je Sláma totál egál. Jen jsem se smála, že to, v čem měl pravdu, bylo nakonec taky pěkně skondolizováno. Bože, jak mi tu chybí Jáchym! Snad je on i jeho dcera ok :o)

      Vymazat
    3. Chudák Liška, furt leze na ten zatrolený disqus a otírá si o něj svůj kremelský ocásek....co ji tam asi pudí?
      Myslivec

      Vymazat
    4. myslivče, vy mně taky :-))

      Vymazat
  13. Baba Jaga sa snazi byt vo forme:-).

    Tak skusim este raz, inac. Podobny "umelecky" blog, ako bol "Ze šupliku", a to "V hrsti", normalne funguje dalej. Pravda, rozdiel tu je, publikuje sam, na blogu, ktory mu ACZ uvolnilo. Potom je tu este jeden blog, ktory nechali, a to "Čtenařuv blog" (aj ked je pravda, ze po vymene v ACZ tam uz tusim uverejnuju prispevky iba jedneho pana z Australie. Pokial Baba Jaga tusi, tak prave na tomto blogu som mal najviac prispevkov, nie na blogu "Ze šuplíku". A ten doslova vymazali bez stopy!!! Teda, ak zavita nejaky novy clovek na ACZ ani nema sancu zistit, ze niekdy tu nieco takeho existovalo. A aj o tom som chcel povedat - ze sa nikto (ani Baba Jaga), hoci len z principu, NEOZVAL.
    Vykladat tu klise, ze predsa majitel si na svojom mediu moze robit......atd....atd...je skor trapne, teda mne to aspon tak pripada.

    OdpovědětVymazat
  14. To: JAHA 21:17
    Nejlépe asi bude, ponecháme-li si každý svůj názor, pane JAHO.
    Nevedu si žádnou evidenci diskutujících a příspěvků, nemám potřebu se "snažit být ve formě" - píšu to, co si myslím (i když můj jedinec zastává názor, že "myslet znamená houby vědět"). Nepotřebuji ani jakémukoliv vydavateli radit, co má zveřejňovat. Nebude-li se mi na Aktuálně líbit, přestanu tam chodit. Jednoduché řešení, ne?
    Hezkou dobrou noc všem.

    OdpovědětVymazat
  15. Anna15 července, 2015 21:30
    A Vy jste se ozval? Jestli ano, co na to A.cz?

    Skoro cely "dialog" ste si mohla precitat TU, v niektorom Krtinci, zverejnil som to. Nechapem, preco sa preto pytate, ci som sa ozval.

    OdpovědětVymazat
  16. Ad:Baba Jaga
    Nejlépe asi bude, ponecháme-li si každý svůj názor, pane JAHO.

    To iste. Len by bolo vhodne, keby to bolo na rovnaku vec.
    Mne sa len zda, ze si nechavame svoj nazor ine veci. Ja pisem o koze (svoj nazor) a Vy vyslovujete veci o voze (svoj nazor). Mozno nahodou, mozno je to Vas styl?

    Mna ale take "hratky" velmi nebavia.

    OdpovědětVymazat
  17. oprava :"...svoj nazor NA ine veci..."

    OdpovědětVymazat
  18. Nikdy jsem nerozlišoval "ze šuplíku" od "čtenářův blog" - až teď zjišťuji, že jsem asi dělal závažnou chybu, bohužel je to všechno minulostí a musím se naučit se svou chybou žít. "V hrsti" jsou ty kreslené komixy od Líbala? Tam taky nemám rozlišovací schopnost.

    OdpovědětVymazat
  19. Jen poznámka k panu Stejskalovi. Leckdo nesl nelibě jeho zásahy, leckdo s jeho přístupem k modorování diskusí nesouhlasil, ale byl to konkrétní živý člověk s nějakými názory, se kterými i do debat vstupoval. Řekl bych, že ho ty blogy bavily. Teď se maže víc, maže se tak, že to někdy vypadá, že se losuje, co bude smazáno. Občas zmizí něco naprosto neutrálního a konformního, zato tam celé dny zůstávají nenávistné výlevy některých exotů vůři jiným lidem. Já měl pana Stejskala rád (netvrdím, že jsem s jeho názory vždy souhlasil), to, co je tam teď je takové neosobní, jako když tam sedí stroj.

    OdpovědětVymazat
  20. JAHA

    Mám problémy s krátkodobou pamětí. Až teď po Vaší připomínce jsem si vzpomněla, že jste o Vaší korespondenci s A.cz tady psal.

    Podle mě je každého volba, čemu se přizpůsobí a proti čemu bude bojovat a jak. Dá se bojovat i s větrnými mlýny.
    Dá se i odsoudit člověk, který nebojuje... Ale k čemu to je?

    OdpovědětVymazat
  21. Ad: Anna
    Dá se i odsoudit člověk, který nebojuje... Ale k čemu to je?

    Kazdy clovek bojuje. Prinajmensom sam so sebou ☺.
    Ja som nikoho neodsudil, ked sa niekto nasiel, jeho vec. Napisal som iba, ze sa ku kadejakym prkotinam mnohi vyjadruju, a to niekedy az otravne obsiahlo a podrobne, ale k tejto, pomerne z hladiska moralky, etiky a sposobov jednania vaznej a diskusie hodnej teme - ani bu.

    OdpovědětVymazat
  22. Teda aby sme si rozumeli, na upresnenie. Cakal som, ze niekto z prihlasenych do disqusu to nepreglgne tak jednoducho, bez co i len poznamocky. O tom to cele je. Nie o tom, co urobil Vondra z ACZ. Ten len plni zelania sefov.

    OdpovědětVymazat
  23. JAHA

    Podle mě záleží na náhledu na celou záležitost a potom teprve, jak a zda reagovat.
    Já uznávám, že pravidla určuje pán domu. I jak si dům zařídí, co přestěhuje do sklepa, co vyhodí... Když se mi pravidla a zařízení nezdají, tak tam přestanu chodit.

    Já nevidím nic odsouzeníhodného na tom, že A.cz dalo pryč Ze šuplíku. Podle mě to je jejich věc a vzhledem k tomu, že nechali Čtenářův blog, tak mi přijde zbytečné se ohrazovat, že tam není i Ze šuplíku.

    OdpovědětVymazat
  24. Vidim, ze mame uplne rozdielne pohlady tak s Vami, ako s Babou jagou. Ja sa len pytam, a odpovedajte si sama.

    Co sa usetrilo "odklizenim" inkriminovaneho blogu?
    Preco prave tento, jeden jediny?
    Nie v tom Vasom dome nic surnejsie na pracu, len celkom vymazat (i z potencialnej pamate!) inkriminovany blog?
    Aj Vy doma upratujete tak, ze nechate lezat vsade po dome veci, ktore ste rok nepouzivali (neaktivne blogy), ale "vysturate" kdesi jednu jedinu malu zivu vec(ten blog) a vyhodite ju a pre istotu zametiete po nej vsetky stopy, ze u Vas vobec niekedy bola?

    PRECO by ste to robili? Dava Vam to ZMYSEL? Ten Vas UPRATOVACI, aspon?

    OdpovědětVymazat
  25. V krtinci č. 13 mi nechce brať komentáre. Ked dam URL, ako obvykle pred zverejnenim a potom klik na tlacidlo "publikovat", vymaze mi text a napise, ze "Komentýř by neměl být prázdný".

    Uvidim, ci text prejde tu.

    OdpovědětVymazat
  26. Zaujimave, tu mi text presiel, na krtinci č. 13 ani na trikrat ???

    OdpovědětVymazat
  27. Jaho

    a co říkáte na to, jsou mezi tím i vaše blogy?
    http://blog.aktualne.cz/blogy/ze-supliku.php

    OdpovědětVymazat
  28. jsem se byla kouknout a vy se nezapřete, Jaha, vaše důrazy jsou jasné :-)

    OdpovědětVymazat
  29. Ad:Viola
    Nerozumiem. Jasne, ze som mal blogy i v "Ze šuplíku" i v "Čtenářuv blog". Co tou otazkou vlastne chcete povedat, ci na co narazate? Mozete to objasnit?

    OdpovědětVymazat
  30. Ad: Liška
    Az teraz ste zistili, ze som roky pisal do obidvoch blogov?:-))). Stari krtci to vedia roky.

    Ake "důrazy " mate konkretne na mysli? Tiez nerozumiem, ako Viole.

    OdpovědětVymazat
  31. věděla jsem to, Jaha, jen jsem asi nečetla váš šuplík. Důrazy, tím mám na mysli vaše verzálky :-)

    OdpovědětVymazat
  32. JAHA
    Přece jste psal, že ze šuplíku úplně zmizelo.

    OdpovědětVymazat
  33. počtěte si se mnou :-)
    http://vetvicka.blog.idnes.cz/c/469957/multykulturni-kolaboranti-vam-kradu-blogy-jinak-se-v-dobe-vasi-nepritomnosti-nic-zvlastniho-nestalo-sudruh-konarik.html

    OdpovědětVymazat
  34. Jaho

    slyšel jste v Bratislavě takové zvuky?
    http://protiproud.parlamentnilisty.cz/duchovni-svet/1812-podivne-ukazy-rinouci-se-z-nebes-skripani-na-ceske-i-svetove-obloze-dolozeno-zaznamy-svedci-hovori-o-troubeni-polnice-vedci-voli-spunty-do-usi-muze-policie-zatknout-andela-bezny-blud-nebo-realna-hrozba.htm

    Možná jde o zkoušku nové akustické zbraně, ala Jericho.

    OdpovědětVymazat